Caroline Liberg är professor i Utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet. Sedan 1970-talet utbildad mellanstadielärare som senare påbörjade en forskarutbildning som slutade i en doktorsavhandling om lärande 1991, ”Learning to read and write”. Sedan 1990-talet innehaft anställning som universitetslektor i lingvistik vid samma institution, professor i svenska vid Malmö högskola och vid högskolan i Trondheim, Norge.
Caroline Liberg har skrivit flera böcker om barns språkinlärning inom området läsa och skriva. I några fall har hon även varit medförfattare i större författarsamarbeten inom samma forskningsområde där hon är en erkänd auktoritet. Några exempel på hennes böcker är ”Barn utvecklar sitt språk” som utkom 2010 och handlar om barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling och ”Hur barn lär sig läsa och skriva” som gavs ut 2005 och behandlar läs- och skrivutvecklingen hos barn från tidiga förskoleår till de första skolåren. Båda böckerna vänder sig till blivande och verksamma lärare inom förskola och tidig grundskola.
Förutom att skriva böcker direkt riktade till lärarkåren har Caroline Liberg även fördjupat sig inom forskning kring lärande genom att delta i en rad olika studier. Hon har även medverkat i fortbildningssammanhang och i utarbetandet av läromedel för lärarutbildningar. Hon har också engagerat sig i utvecklingen av den svenska skolan och deltagit i den offentliga debatten om den tidiga språkundervisningen ska bygga på formell språkträning eller om språkets innehåll och mening ska vara motorn i undervisningen. Där har Caroline Liberg och många med henne tagit ställning mot en alltför snäv form av synen på läsning och inlärning.